Olin kahdeksanvuotias,
kun se tapahtui. Pitäjän vakavamielistä kansaa kohahdutti hätkähdyttävä tieto:
nuori pastori oli puhunut saarnassaan sopimattomia. Kesken kirkonmenojen ja
Jumalan pyhän sanan hän oli maininnut nimen, jonka paikka on vain viihteessä, jossakin
sellaisessa lehdessä kuin Seura tai Elokuva-aitta. Niitä vain harvat tilasivat,
mutta useammat kävivät lukemassa naapurissa.
Olin paikalla ja voin
todistaa, mitä kirkossa sattui. Kesken saarnansa pastori loi lempeän silmäyksen
rippikoululaisten lehteriin ja lausui arvelunaan:
-
Jotkut teistä
kuuntelevat Paul Ankaa.
Lause meni täsmälleen
noin. Pastori myös äänsi nimen niin kuin se kirjoitetaan. Rippikoululaisten
kesken syntyi liikehdintää, he vilkaisivat toisiinsa, ja saarna jatkui. En
muista, miten pastori käytti mainitsemaansa tietoa, olin siihen liian nuori ja
ymmärtämätön. En muista sitäkään, mikä sunnuntain aiheena oli, ”Kutsu Jumalan
valtakuntaan” vai ”Etsikkoaikoja”, ja laulettiinko saarnan päätteeksi virsi,
esim. ”Oi suruton, niin varma menossasi”.
Ehkä pastori tiesi, mistä
puhui. Kun rippikoululaiset pyöräilivät takaisin koteihinsa ja kun
pallokuvioinen leninki tai veljeltä lainattu puvun takki oli ripustettu
naulaan, hiivittiin ehkä kaappiradion ääreen. Avattiin se siinä toivossa, että
jospa siitä kuuluisi edes katkelma iki-ihanasta laulusta You are my Destiny-yy.
Useimmiten toivo oli turha. Radiosta kuului
ehkä Maamiehen tietolaari tai Säätila rannikkoasemilla, mutta musiikkia vain
harvoin ja silloinkin valikoidulle joukolle. Tilannetta hankaloitti sekin, että
vakiintuneen käsityksen mukaan radio sopi olla auki vain uutislähetysten ja
hartausohjelmien aikana. Muina aikoina kuuntelu viittasi kuuntelijan
kevytmielisyyteen ja tämän rehellistä työtä kohtaan osoittamaan halveksuntaan. Kartettavaa
musiikkia oli kahta lajia, oli maallismielisiä renkutuksia, joista saattoi
saada vamman sieluunsa, sekä ”sinfonioita”, joita jokaisen jätkämiehen
velvollisuus oli ylenkatsoa. Joskus radiosta tuli myös kuorolaulua ja kanteleen
soittoa, mutta niitä ei tässä lasketa mukaan.
Kansan ryhdikästä
asennoitumista kuvaa se tapaus, kun diakonissa meni katsomaan Nevalaisen
emäntää. Tapaus meni oletettavasti näin. Emännällä oli radio päällä, mutta heti
huomatessaan, että kirkollisen viran haltija kaasutteli kuplavolkkarillaan
pihapiiriin, hän sulki sen. Diakonissa ehti kuulla, että radiosta tuli
Tulipunaruusut. Diakonissalle tuli paha mieli, sillä sen kappaleen hän olisi
halunnut kuulla. Seuraaviin Lauantain toivottuihin oli pitkä aika.
Diakonissa ärtyi yhä
enemmän, kun emäntä rupesi puuhaamaan kahvia. Diakonissa inhosi kahvia, ja
edellisessä paikassa, Kuittisilla, hän oli joutunut kohteliaisuuttaan juomaan
peräti kaksi kuppia. Hän esteli ensin muodon vuoksi, sitten tosissaan, mutta
emäntä ei antanut periksi.
-
Tästä talosta
ei, kuulkkee, kukkaan lähe kahvittamati…
Toisen kupin jälkeen
diakonissa kysyi emännältä, että mitäpä jos hän lukisi ääneen katkelman Thomas
Wilcoxin kirjasta Kallis hunajanpisara. Se oli diakonissan hienovarainen
kuittaus kahvista, ja emännän ei auttanut kuin myöntyä. Silmät kiinni ja pää
alas luotuna hän kuunteli, kun diakonissa luki sivun, sitten toisen ja ehtipä jo
kolmanteenkin. Diakonissan lähdettyä emäntä väänsi radion uudestaan auki.
Siellä soitettiin Silmät tummat niin kuin syksyinen yö. Senkin kappaleen
diakonissa olisi halunnut kuulla.
Kotikirkossani sattunut
tapaus syövytti mieleeni pelon: entäpä jos isäni, pappi, saisi päähänsä tehdä
jotain samantapaista. Lähestyisi
meitä lapsia ja nuoria jollain sopimattomalla lauseella, lirkuttaisi tai
lässyttäisi, ilmehtisi oudosti…entä jos isä innostuisi puhumaan Helsingin
slangia, jota hän osasi kouluvuosiltaan. Entä jos hän mainitsisi koulukirkossa
jotain ”bulista pläägistä” tai peräti ryhtyisi laulamaan laulua: ” Oi mutsi,
mutsi, stikkaa eldis lamppuun, sun kundis kolaa täältä kohta vek… Sen jälkeen
minua ei pelastaisi mikään. Olisin mennyttä miestä.
Vältin onnellisesti nämä
karikot ja ehdin aikuisikään. Arkana opiskelijapoikana kuljin sunnuntaiaamuisin
Helsingin tuomiokirkkoon. Usein siellä saarnasi tuomiorovasti Kuula, vanha
hieno herrasmies.
Kerran tuomiorovasti
katsoi rippikoululaisten suuntaan - heitä oli kirkossa aikamoinen joukko,
pojilla näkyi hapsottavaa tukkaa ja tytöillä oli hiukset silmillä, niin että
kajalkynällä ympäröityä silmäparia tuskin erotti. Tuomiorovasti päätti sanoa
nuorille jotakin ystävällistä.
-
Nuoret… ei
kannata mennä niihin DISKOTEEKKEIHIN. Minä olen ottanut selvää, että niissä on
monesti niin huono FIILIS.
Kirkkoon levisi
typerryttävänä tuo tieto: diskoteekeissa on huono fiilis. Itse tuomiorovasti on
ottanut siitä selvää. Mietin mielessäni, miten se tapahtui. Oletettavasti näin.
Tuomiorovasti on NOTKUNUT
jonkun diskon ovella ja kuunnellut kadulta käsin kuinka jengi JORAA tai
JAMMAILEE tuon pelottavan laitoksen sisällä. Sitten hän on antautunut varovasti
puheisiin purkkaa jauhavan nuorekkaan ovimiehen kanssa. Kun tämä on ensin
vakuuttunut siitä, että tuo hienosti pukeutunut herra ei ole Alkon tarkastaja,
joka on tullut tutkimaan, anniskellaanko ala-ikäisille, hän on heittäytynyt
peräti suopeaksi. Vieras on varovasti tiedustellut, millainen FIILIS sisällä
vallitsee ja onko se aina hyvä…hölmökin aavistaisi, että kielteinen vastaus
saattaisi nyt olla paikallaan.
-
Ei,
valitettavasti. Kyllä fiilis pääsee joskus laskemaan.
Siinäpä se. Fiilis pääsee
joskus laskemaan, ja me papit tiedämme, milloin se tapahtuu. Siksi meillä on
alinomainen kiusaus nostaa fiilistä silloinkin kun ei pitäisi.
Valitsen esimerkiksi
itseni. Kun lapseni ehtivät kouluikään, mietin joskus, että mitäpä jos isäpappa
ilahduttaisi heitä pitämällä päivänavauksen aidolla kuusikymmentäluvun tai
seitsemänkymmentäluvun slangilla. Harjoittelin mielessäni sopivia ilmaisuja.
”On eri mälsää, kun…eiks jee… Mälsää, vai pitikö sanoa mälvää?
Katsoin lapsiani. He
lukivat kirjaa ja katselivat televisiota pahaa aavistamatta. Tunsin omantunnon
soimauksen. Ei, ei kukaan isä voi olla lapsilleen niin julma.
Ympyrä kohdallani
sulkeutui, kun tein kuuluisan Helsingin-matkani. Sen matkan, jolloin kaikki
meni pieleen.
Kuljin kuluneissa
arkivaatteissani läpi ostoskeskuksen, jossa tyylikkäästi pukeutuneet tytöt
pysäyttelivät ohi kulkijoita ja istuttivat heitä tuoleihin stailattavaksi.
Minut he hyppäsivät kylmästi yli. Kaikille muille tuo ehdotus tehtiin. Panin
sen merkille.
Hain balsamia haavoihini,
hakeuduin verenluovutukseen. Sen, jos minkä, pitäisi aina tehota. Sanotaanhan
kutsussakin: Hyvä mieli veren antajalla.
Kun istuuduin
kahvipöytään, tuli ystävällinen vapaaehtoinen sanomaan, minulle ja vain
minulle:
-
Ottakaa sitä
voileipää ihan niin paljon kuin haluatte…
Mutta päästyäni linja-autoasemalle
tulin taas iloiselle mielelle. Vastaani osui kaksi hyvältä tuoksuvaa tyttöä,
toisella oli kitara, toisella ohjelmalehtisiä. Sain kutsun herätyskokoukseen.
Tunsin mielessäni lämpimän läikähdyksen. Niin alhaalla kenkään ei kulje…
En mennyt, mutta otin
ohjelmalehtisen mukaan. Siinä oli myös nuorille tarkoitettu osuus. Se alkoi
vetävällä otsikolla ”Jeesus diggaa suakin”.
Tuntematon kirjoittaja
puhutteli lukijoitaan iskevästi, hän jakoi heidät aluksi kahteen joukkoon,
sukupuolen mukaan. "Oletko jäkälä vai donna”, hän tiedusteli.
Jäkälä – milloin olin
viimeksi kuullut sen sanan? Ehkä joskus kuusikymmentäluvun alussa. ”Jäkälät
joraa” toteaa Pohjantähtitrilogian Jouko , helsinkiläinen opiskelijapoika
katsellessaan isoisänsä kotipitäjässä maalaisten touhuja. Mutta ”donna”…
Matkalla kotiin mietin:
Jeesus diggaa suakin…Eikö voi sanoa myös ’sustakin’? Molempia muotoja kuulee.
Tällainen minä aina olen.
Ilosanoman kuullessanikin sorrun epäolennaisuuksiin.
Heikki Hakamies
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti