maanantai 10. helmikuuta 2014

Pastori, lohtapa nyt



Noin vuosi sitten sain soiton eräältä tuote-edustajalta. Hän ehdotti yhteistä lounasta, jonka yhteydessä hän esittelisi minulle tuotteitaan. Tunnen tämän miellyttävän herrasmiehen vuosien takaa. Hän tarjoaa palveluitaan erityisesti seurakunnille.

Ilmoitin suostuvani kutsuun ilomielin, mutta samalla tein selväksi, että työasioista ei sitten ruokapöydässä puhuta. Aterian aikana ei selata taulutietokonetta eikä katsella kalvoja. Silloin puhutaan mukavia ja nautitaan ruoasta, joka on yksi Jumalan suurista lahjoista.

Monesti kauhistuttaa, kun ajattelee miten ateriahetkellemme on käynyt. Ennen se oli pyhä asia. Kotona yhteinen ateria aloitettiin aina ruokarukouksella.  Ja jos syötiin kodin ulkopuolella, silloinkin pyrittiin tekemään ateriasta kiireetön ja miellyttävä tapahtuma, niin että se olisi kuin keidas arjen harmauden keskellä.

Nyt on toisin. Istutaan pöytään, ja kiire jatkuu. Selaillaan kalentereita, sovitaan tapaamisia. Puhutaan tuloksista ja osavuosikatsauksista. Tiukataan ateriakumppanilta, mitä suunnitelmia hänellä on seuraavalle työkaudelle ja ovatko asetetut tavoitteet toteutuneet. Ja kun pöydästä noustaan, kaikilla on tympeä olo. Kohta juostaan taas jonnekin, minne…  samantekevää.  Pääasia, että juostaan. Jos joku antaisi ymmärtää olevansa toimeton, se olisi epäilyttävä merkki.

Ateria meni pilalle, mutta vahinko ei ollut suuri. Mehän emme enää syö, me vain ’tankkaamme’. Lomallakaan emme lepää, vaan ’lataamme akkuja’. Tulevaisuudentutkijat pohtivat, voisiko koneelle kehittää ihmisälyn. Tehtävä on tarpeeton, sillä me yritämme itsepintaisesti tehdä itsestämme koneita. Kun puhumme hyvinvoinnistamme, käytämme sellaisia sanoja kuin huoltaisimme autoa tai moottorisahaa. ”Ihmisen varaosia’…pian niitä on luvassa”…Tällä ilosanomalla on kääntöpuolensa. Kun kone on tarpeeton, se kelpaa enää vain kaatopaikalle.

Tämänkertaisen blogin otsikko viittaa Runebergin kuuluisaan runoon. Siinä Sandels istuu huolettomasti Partalan kartanon ruokapöydässä, vaikka ratkaiseva taistelu kolkuttaa jo ovella. On meneillään aselevon viimeinen tunti. Ruotsin ajan mukaan sen pitäisi vielä jatkua, mutta venäläiset noudattavat omaa kelloaan ja aloittavat jo sotimisen. Sandels ei hermostu. Hänellä on vieraanaan paikallinen pastori, jolle hän tarjoaa kiireettömästi pöydän antimia.

Kohtaus on herkullinen, mutta perustuu yksinomaan runoilijan mielikuvitukseen. Tuskinpa vauraassa maalaiskartanossakaan everstiä tavallisena arkipäivänä sillä tavoin kestittiin kuin Runeberg antaa ymmärtää. Ei ollut Margaux-viiniä, ei madeiraakaan, lohta kylläkin. Lähivedet vilisivät kalaa, se oli sota-ajan pelastus. Alkutekstissä Runeberg puhuu taimenesta (forell). Ehkä Partalan isännällä oli sitäkin varastossaan.

Tärkeintä ei ole se, mitä pöydässä oli ja kuinka paljon. Isännän elämänasenne on se, mikä on tehnyt runosta niin rakastetun ja monesti lainatun. Elämä kulkee latuaan, miksi siis hötkyillä. Tulevaisuus ei siitä kirkastu, jos huolehdimme kaikesta turhasta. Parempi syödä ainakin ateria loppuun ja katsoa sitten…jos ei muuta, niin vatsa on sen jälkeen täysi ja mieli levollinen.

Eikö tämä muistuta sitä sanomaa, jonka olemme kuulleet jo kauan sitten? Kuka teistä voi pidentää elämäänsä huolehtimisellaan kyynäränkään vertaa?

Heikki Hakamies

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti