torstai 27. helmikuuta 2014

ARKIENKELEITÄ YHTENÄISKOULUSSA


Ystävänpäivä, hiihtoloman aatto ja lumenpuutteen takia peruttu -askartelupäiväksi muutettu- alakoulun talviliikuntapäivä koulussamme.

Välitunnilla pieni ekaluokkalainen kulkee pihalla ympäriinsä, näyttää kuin etsisi jotain. Ulkovalvoja rientää kysymään, mikä on hukassa. Poika kertoo, että oli aiemmin kouluviikolla kaatunut liukkaalla pihalla ja joku iso poika oli tullut auttamaan. Nyt ekaluokkalainen olisi halunnut kiittää itsetehdyllä kortilla, mutta isoa poikaa ei pihalta löytynyt. Nimeäkään ei tiennyt.

Ulkovalvojan kanssa auttajaa sitten tuntomerkkien perusteella yhdessä selvittämään, vielä toisellakin silmäparilla pihaa skannaamaan. Sitten tärppää, yksi poika näyttää tutulta, tuo se taisi olla. Pitkänhuiskea yhdeksäsluokkalainen. Joo, tuo taisi oli se kiva, joka auttoi pystyyn ja kysyi vielä, sattuiko.

Mennään tarkistamaan. Ulkovalvoja kysyy pitkänhuiskealta, auttoiko tämä ekaluokkalaista aiemmin tällä viikolla? ”Joo, se kaatui liukkaalla pihalla tiistaina ja autoin sitä.” kuului vastaus.

Ekaluokkalainen vähän ujostelee, ojentaa kohta mitään sanomatta vähän reunoilta rypistyneen kortin. ”KITOS AVUSTA”, siinä lukee.


Yhdeksäsluokkalainen ottaa kortin, kiittää, kumartuu halaamaan ekaluokkalaista ja toivottaa hyvää ystävänpäivää. Hymyillen vilkutetaan ja jatketaan matkaa. Ulkovalvoja pyyhkii silmäkulmiaan. 

Anna Talvitie

3 kommenttia:

  1. Onkohan tuo edes totta, mutta vaikkei olisikaan niin todella kaunis tarina. Lukijakin pyyhki silmiään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä tarina on ihan tosi.:) Kouluissa tapahtuu paljon myös ihania asioita. Ne tarinat vain tahtovat hukkua valituksen ja turhan marmatuksen alle.
      Meidän oppilaamme ovat ihania lapsia ja nuoria. Työ koulussa on välillä haastavaa ja raskasta, mutta myös palkitsevaa ja tärkeintä työtä mitä olen elämäni aikana tehnyt. Suosittelen. :)

      Poista
  2. Tämä on tositarina.

    Yhtenäiskoulua vähemmän tuntevien kuulee usein epäilevän, että pienet oppilaat olisivat jotenkin vaarassa, omaksuisivat yläkoululaisilta "huonoja tapoja" tai jäisivät muuten vaan isojen jalkoihin. Oma kokemukseni on aivan muuta. Yläkoulun oppilaat ottavat pienempänsä hienosti huomioon. Vastaavasti pienemmät ihailevat isompiaan. Eri ikäisten oppilaiden yhteisissä jutuissa ja vaikkapa koulun säännöissä pienempien oppilaiden näkökulma on usein korostunut. Tähänkin isommat suhtautuvat valtaosin ymmärtäväisesti. Haasteena meillä on ennemminkin muistaa suoda isommille oppilaille enemmän tiettyjä vapauksia...

    Tässä blogikirjoituksessa yhtenäiskoulu näyttää parhaat puolensa. Arki on kuitenkin täynnä pienimuotoisempaa toisten huomioonottamista, luontevaa eri ikäisten yhteiseloa ja kohtaamisia. Omassa viiteryhmässään murrosikäiset osaavat näyttää toisenkinlaisen puolen itsestään... mutta suhteessa pienempiin oppilaisiin he käyttäytyvät huomaavaisen isoveljen/siskon elkein.

    VastaaPoista