Koulua kohti joulua
Poloneesimusiikki pyörähtää soimaan. Yläkoulun oppilaat
astelevat tyylikkäinä käsi kädessä parijonossa juhlasalin poikki. Kuviot
monimutkaistuvat, Mignon, Kikapo, Pas d’Espagne, Pompadour… vuorotellen eri
luokka-asteiden oppilaat ottavat parrasvaloissa liikuntatunneilla tarkasti
harjoitellut askeleet. Alempien luokkien oppilaat seuraavat salin reunoilla
tapahtumia silmä tarkkana. Lopuksi riemu repeää, kun kaikki kutsutaan
osallistumaan yleisövalssin pyörteisiin. Myöhemmin samana päivänä
nelosluokkalaiset vierailevat vanhusten palvelutalossa esittämässä omia
tanssejaan. Illalla koulun sali täyttyy vielä yläkoululaisten vanhemmista,
jotka pääsevät nauttimaan parin viikon tanssijakson hedelmistä, yläkoululaiset
tanssivat saman ohjelman vielä heille. Katselen parhaimpiinsa pukeutuneita
ryhdikkäitä nuoria ja ihailen heidän sulavaa käytöstään. Joku on sairastunut ja
toinen paria vailla, ylempien luokkien oppilaat rientävät hätiin paikkaamaan
heille jo aiemmilta vuosilta tutuksi tulleissa tansseissa. Onko tämä sitä samaa
sakkia, jota saa tuon tuostakin oppitunneilla maanitella keskittymään
olennaiseen, laittamaan kännykkäpelin kiinni tai käytävillä siistimään
kielenkäyttöään. Kyllä on.
Tansseja seuraavana päivänä on itsenäisyysjuhla. Tilaisuus
on arvokas mutta iloinen. Viidensien luokkien oppilaat esittelevät ohjelmassaan
Suomen kieltä ja kulttuuria; on itsetehtyjä runoja, murrekavalkadi ja
suomalaisia musiikki-ilmiöitä vuosikymmenten varrelta. Nauran ja liikutun
vuorotellen. Mahtavaa! Ysiluokkalaiset vastaavat lippuvartiosta ja
juhlapuheesta. Puhe on pysäyttävän kypsää omakohtaista tekstiä 14-15 -vuotiailta
puhujilta. Tunnen ylpeyttä oppilaistamme ja koulustamme.
Itsenäisyystanssiaiset avaavat koulussamme varsinaisen
juhlakauden, jossa Lucia -kulkueen, joulujuhlien, jouluradiolähetysten,
joulukirkon ja vuoden viimeisen koulupäivän yhteislaulutilaisuuden kautta
matkaamme yhdessä kohti Vapahtajan syntymäjuhlaa. Oppilaiden osallistuminen ja
vastuunkantaminen näiden tapahtumien suunnittelussa ja toteuttamisessa on
merkittävää. Meille opettajille tekee hyvää nähdä ja ohjata oppilaita erilaisessa
roolissa kuin tavallinen luokkatilanne mahdollistaa. Yhdessä juhlaan
valmistautuminen tuo mukanaan myös arjesta eroavia kohtaamisia ja opimme
tuntemaan toisiamme paremmin.
Viimeisimmän Pisa -tutkimuksen tulosten julkistamisen
jälkeen mediassa on kohkattu peruskoulun opetuksen tason laskusta. Joku haukkui
opettajat, toinen oppilaat ja vanhemmat, kolmas vähäisen teknologian
opetuskäytön… Paljon on puhetta riittänyt, mutta muuan yksinkertaisen oivaltava
kommentti upposi: kommentoija totesi ”liian helpon elämän kulttuurin vallanneen
opiskelun”. On totta, että ponnistelun taidon ja vaivannäön vähentyminen näkyy
kouluissamme. Ponnistelun taito ja vaivannäkö ovat olennainen osa oppimista ja
opiskelua, joilla on kuitenkin ankeat lähtökohdat, elleivät koululaiset viihdy
opinahjoissaan! Heikko kouluviihtyvyys on ollut suomalaisissa peruskouluissa valitettava
tosiasia jo pitkään.
Viihtymistä edesauttaa tunne osallisuudesta ja siitä, että
tuntee olevansa hyväksytty, tärkeä. Myös opettajien ja oppilaiden välisellä
vuorovaikutuksella on tässä tärkeä roolinsa. En suinkaan kiistä ihan tavallisen,
toistoja ja kärsivällisyyttä vaativan koulutyön merkitystä, mutta sen rinnalle
tarvitsemme toisenlaisia työskentelytapoja. Ponnisteluun ja vaivannäköön
opetteleminen on huomattavasti helpompaa hyväksyvässä ilmapiirissä, jossa
kaikki ei ole niin hirvittävän vakavaa, mutta jossa työskennellään yhdessä luovasti
ja vastuullisesti. Erilaiset tapahtumat ja juhlat koulussa tarjoavat tähän
oivallisen mahdollisuuden.
Peruskoulun yksi tärkeä tehtävä on antaa oppilaille
valmiuksia kansallisen kulttuurin ja kansallisten arvojen suhteen. Suomalaisten
juhlapyhien, tapojen ja perinteiden tunteminen auttaa ymmärtämään myös muiden
kulttuurien tapoja. Perinteitä voi käsitellä raikkaasti, näin tapahtuukin usein
luontevasti kun lapset ja nuoret ovat toteuttamisessa mukana. Nykyelämä voi lapsilla
ja nuorilla olla kovin pirstaleista, perinteet yhdistävät ja luovat turvallisuuden
tunnetta. Ne juurruttavat meitä.
Anna Talvitie
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti