Juoruaaria on täynnä komiikkaa, musiikillista
iloittelua, mutta myös yleismaailmallista viisautta. Siihen sisältyy synkkä
opetus: Se, joka laittaa liikkeelle väärän tiedon, hallitsee kohta lukemattomia
ihmismieliä. Tai oikeammin, hän ei hallitse mitään, yhtä vähän kuin sellainen
tulenkäsittelijä, joka nuotiota sytyttäessään tulee aikaansaaneeksi metsäpalon.
Eikä tarvita kuin yksi virhe, kun tuli karkaa sytyttäjänsä käsistä, siitä
puhumattakaan, jos metsä tuikataan tuleen tieten tahtoen.
Elämäämme varjostaa Juoruaarian nykyaikainen
versio. Sitä kutsutaan sosiaaliseksi mediaksi. Se on täynnä harmittomia
klikkauksia, hiiren hipaisuja, ne kertaantuvat, ja kohta tuhansiin ja taas
tuhansiin läppäreihin ja ipadeihin
päätyy jokin uusi Viesti Totuudesta.
Tiedetään aivan varmasti, että on käynyt näin ja näin, ja vastuullisia
syntyneeseen tilanteeseen ovat ne ja ne nimeltä mainitut ihmiset. Miksi voidaan
olla niin varmoja? – Katso viestiketjua, niin ymmärrät. Kun se on noinkin
pitkä, täytyyhän siinä jotakin perää olla.
Eräässä tutkimuksessa selvitettiin hiljattain lukioikäisten
nuorten kykyä erottaa väärä ja oikea tieto toisistaan. Tulos oli hälyttävä.
Huomattava osa tutkittavista ei huolellisen paneutumisen jälkeenkään
ymmärtänyt, mikä ero oli kahdella viestillä, alkuperäislähteellä ja muunnetulla
versiolla – sen jälkeen kun viestiä oli tarpeeksi siirretty eteenpäin.
Historiantutkimuksen ja yleensä tieteen lähtökohta
’lähteille – ad fontes’ on siis kaikkea muuta kuin itsestään selvyys, vaikka me
tietoyhteiskunnan nimiin vannomme. Tietoa meillä kyllä on, suorastaan hukumme
sen keskelle, mutta kuka pystyy erottamaan tärkeän ja vähemmän tärkeän
toisistaan? Ja kuka osaa heti karsia joukosta valheen, disinformaation, niin
kuin hienosti sanotaan? Valhetta syötetään meille yhä tarkoitushakuisemmin. Se
on avoimen tiedonvälityksen kääntöpuoli.
Erityisesti kirkon ympärillä velloo monenlaista väärää tietoa. Osa siitä on tarkoituksellisen pahantahtoisesti liikkeelle laskettua. Kun syntyy jokin skandaali tai ristiriitatilanne, löytyy kohta joukko ”asiantuntijoita”, jotka ottavat kantaa, pöyristelevät, päivittelevät, lausuvat arvionsa, usein tietämättä asiasta mitään. Kun katsoo, mistä viestit tulevat, saa usein havaita, että eniten asiasta ovat tietävinään ne, jotka asuvat tapahtumapaikasta pisimmän välimatkan päässä. Ja usein he ovat niitä, joita asia ei – anteeksi vain – millään tavoin koske.
Kun joku ilmoittaa kärsineensä vääryyttä,
ihmisillä on kiire valita puolensa, riippumatta siitä, onko myötätunnon kohde
oikeassa vai väärässä. Se, joka osaa sovittaa harteilleen marttyyrin viitan,
kerää sympatiapisteet kotiin. Niitä jaettaessa ei läheskään aina välitetä
selvittää tilanteen taustaa. Ei kysytä vaikkapa yksinkertaista kysymystä: Miksi
tämä ihminen aina ja kaikkialla joutuu syyttään samantapaisen ajojahdin
kohteeksi.
Tietoa on paljon, suorastaan pakahduttava määrä.
Kriittisyyttä sen suhteen saisi olla edes hitusen enemmän. Silloin sosiaalinen
media, ja viestimet, niin monta kuin niitä on, palautettaisiin varsinaiseen
tehtäväänsä: siirtämään tietoa. Aitoa, oikeaa ja luotettavaa tietoa sinne,
missä sitä kulloinkin tarvitaan. Edistämään ystävyyttä ja yhteisymmärrystä
välillämme.
Heikki Hakamies
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista